Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 19 kwietnia 2007 r., sygn. I FSK 27/06

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Janusz Zubrzycki (spr.) Sędziowie sędzia NSA Maria Dożynkiewicz Sędzia NSA Ryszard Mikosz Protokolant Jan Jaworski po rozpoznaniu w dniu 19 kwietnia 2007 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 października 2005 r., sygn. akt III SA/Wa 1953/05 w sprawie ze skargi Starostwa Powiatowego w G. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] maja 2005 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji co do sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług ustalonej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntów należących do Skarbu Państwa oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 października 2005 r., sygn. akt III SA/Wa 1953/05 po rozpoznaniu skargi Starostwa Powiatowego w G. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...]maja 2005 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji co do sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług ustalonej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntów należących do Skarbu Państwa - uchylono zaskarżoną decyzję, stwierdzono, że uchylona decyzja nie może być wykonana w całości, zasądzono od Dyrektora Izby Skarbowej w W. na rzecz strony skarżącej zwrot kosztów postępowania sądowego.

W uzasadnieniu wyroku stwierdzono, że Starostwo Powiatowe w G. w dniu 27 stycznia 2005 r. wystąpiło do Naczelnika Urzędu Skarbowego w G. z pisemnym wnioskiem o udzielenie na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm. - w dalszej części uzasadnienia powoływanej jako O.p.) interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie indywidualnej. We wniosku Starostwo zwracało się o udzielenie informacji co do sposobu obliczania podatku od towarów i usług należnego od opłat rocznych za użytkowanie wieczyste ustanowione przed dniem 1 maja 2004 r. to jest przed dniem wejścia wżycie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm. w dalszej części uzasadnienia powoływanej jako u.p.t.u.). Starostwo wyjaśniało, że zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (t. jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 1603 ze zm. w dalszej części uzasadnienia powoływanej jako u.g.n.) za oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste pobiera się pierwszą opłatę oraz opłaty roczne. Wysokość opłaty rocznej ustalana jest według stawki procentowej od wartości nieruchomości określonej zgodnie z postanowieniami art. 67 u.g.n. Od dnia wejścia w życie powołanej ustawy o VAT użytkowanie wieczyste na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 1 zostało uznane za podlegającą opodatkowaniu dostawę usług. Przed tą datą, pod rządami "starej ustawy o VAT", użytkowanie wieczyste nie podlegało w ogóle opodatkowaniu. W związku z tym Starostwo wnosiło o wyjaśnienie, czy do dnia 1 maja 2004 r. do ustalonych przed tą datą opłat rocznych za użytkowanie wieczyste należy doliczać podatek według stawki 22% uznając, że ustalona opłata stanowi cenę netto za dostarczaną usługę, czy też opłatę należy traktować jako cenę brutto zwierającą podatek. Zdaniem Starostwa właściwe jest pierwsze rozwiązanie, według którego ustalona opłata od dnia objęcia jej opodatkowaniem stanowi cenę netto usługi, do której dostawca - Starostwo ma obowiązek doliczać podatek.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00