Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2019-01-21

Czy od ubezpieczonego można żądać zwrotu zasiłku, który został mu bezpodstawnie wypłacony

PROBLEM

Podczas kontroli ZUS okazało się, że w 2016 r. jednej z ubezpieczonych naliczyliśmy za wysoki zasiłek macierzyński (z powodu nieprawidłowo ustalonej podstawy wymiaru zasiłku). Czy ZUS może domagać się korekty wysokości zasiłku i jego zwrotu? Jeśli tak, to jak go wyegzekwować od ubezpieczonej?

RADA

Muszą Państwo jako płatnik zasiłku skorygować dokumenty rozliczeniowe za okres wskazany przez ZUS w protokole kontroli. W tym bowiem przypadku doszło do bezpodstawnej wypłaty zasiłku. To Państwo będą zobowiązani do zwrotu zasiłku ZUS, a nie pracownica na Państwa rzecz. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Może się zdarzyć, że płatnik zasiłku (ZUS lub inny uprawniony podmiot, np. pracodawca) nieprawidłowo ustali podstawę wymiaru zasiłku z FUS, wskutek czego dojdzie np. do jego nadpłaty. Nieprawidłowo wypłacone przez pracodawcę jako płatnika zasiłki z ubezpieczenia społecznego można podzielić na dwie grupy:

    close POTRZEBUJESZ POMOCY?
    Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00