Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 08.01.2015, sygn. IPTPP4/443-747/14-4/UNR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP4/443-747/14-4/UNR

Czy na kwotę dokonanej kompensaty wzajemnych zobowiązań Gmina powinna wystawić fakturę VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2014 r. (data wpływu 8 października 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 grudnia 2014 r. (data wpływu 24 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawienia faktury z tytułu dokonanej kompensaty wzajemnych zobowiązań jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawienia faktury z tytułu dokonanej kompensaty wzajemnych zobowiązań.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 grudnia 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W dniu 22 grudnia 2004 roku została zawarta umowa pomiędzy Gminą, a A i G zwanym dalej kontrahentem, w której kontrahent zobowiązuje się do wybudowania na własny koszt poddasza użytkowego nad drugim piętrem budynku administracyjnego Urzędu Gminy według dokumentacji projektowej dostarczonej przez Gminę. Po wybudowaniu poddasza użytkowego przez kontrahenta z jego środków finansowych Gmina zobowiązuje się wynająć poddasze kontrahentowi na okres 20 lat licząc od dnia przekazania obiektu do użytku, w tym 10 lat wynajmie poddasze kontrahentowi, z tym że w tym okresie Gmina nie będzie pobierała czynszu, gdyż strony przyjmują zasadę, że poniesione przez niego koszty na budowę są równoważne czynszowi za okres dziesięcioletni, przez następne 10 lat trwania umowy najmu kontrahent będzie płacił Gminie miesięczny czynsz najmu. Poddasze zostało przekazane do użytkowania kontrahentowi A i G w dniu 30 czerwca 2006 roku. Termin przekazania obiektu do użytku był równocześnie początkiem okresu naliczania czynszu, a zgodnie z umową odstępuje od jego pobierania przez okres 10 lat. Przez cały okres najmu, tj. 20 lat, w tym zarówno okres pobierania czynszu jak i bezczynszowy Gmina wystawia faktury VAT w okresach miesięcznych odprowadzając należny podatek VAT do Urzędu Skarbowego. W dniu 26 października 2011 roku zostało zawarte porozumienie, w którym dokonano kompensaty wzajemnych zobowiązań pomiędzy Gminą, a Panem G. Gmina i kontrahent dokonali kompensaty wzajemnych zobowiązań w ten sposób, że wartość zaległego podatku od nieruchomości zaliczają na poczet skrócenia o 18 miesięcy okresu niepobierania przez Gminę czynszu za użytkowanie poddasza zgodnie z umową bezczynszowego najmu z dnia 22 grudnia 2004 roku. Za dokonanie czynności kompensaty Gmina nie pobrała żadnego wynagrodzenia. Po zakończeniu okresu bezczynszowego najmu - skróconego o 18 miesięcy zgodnie z porozumieniem, Gmina przez okres 10 lat plus 18 miesięcy będzie w dalszym ciągu wystawiać faktury VAT, za które kontrahent zobowiązany będzie już płacić należność.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00