Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2013-04-08

Jak należy zakończyć inwentaryzację?

Inwentaryzacja za 2012 r. powinna być ukończona do 15 stycznia 2013 r. Ostatnim etapem inwentaryzacji jest rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych. Sposób rozliczenia zależy od powodu ich powstania.

Przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg rachunkowych.

Dla celów dowodowych należy sporządzić dokumentację inwentaryzacji i ustalenia różnic inwentaryzacyjnych, która powinna obejmować co najmniej:

● arkusze spisu z natury, zbiorcze arkusze spisu z natury,

● protokoły inwentaryzacji kas,

● potwierdzenia sald rozrachunków i składników poza jednostką (w tym środków na rachunkach bankowych),

● protokoły weryfikacji,

● wykazy różnic inwentaryzacyjnych, protokoły weryfikacji różnic, ich kwalifikacji, dokumentację kompensat, oświadczenia osób materialnie odpowiedzialnych,

● wnioski komisji spisowej co do sposobu rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych,

● decyzje kierownika jednostki,

● księgowanie skutków inwentaryzacji.

Różnice ujawnione na skutek spisu z natury

Po zakończonym spisie z natury wszystkie arkusze oraz protokoły inwentaryzacyjne przekazywane są do księgowości, gdzie dokonywana jest wycena i gdzie ustalane są różnice inwentaryzacyjne. W zależności od rodzaju prowadzonej ewidencji proces ustalania różnic będzie przebiegał następująco:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00