Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2006-09-04

Obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (cz. 2)

W pierwszej części opracowania przedstawiliśmy główne obowiązki pracodawcy w zakresie bhp, wskazując zwłaszcza konieczność zapewnienia pracownikom przeszkolenia. Teraz szczegółowo omówimy zasady właściwego organizowania przez pracodawcę stanowisk pracy oraz obowiązek dostarczenia pracownikom odzieży i obuwia roboczego, a także środków ochrony indywidualnej.

STANOWISKA PRACY - SPRZĘT KOMPUTEROWY
Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest organizowanie stanowisk pracy zgodnie z przepisami i zasadami bhp. W tym zakresie istotne znaczenie mają przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650), które w § 45 określa, że stanowiska pracy powinny być urządzone stosownie do rodzaju wykonywanych na nich czynnościach oraz psychofizycznych właściwości pracowników. Wymiary wolnej, tj. niezajętej przez urządzenia, powierzchni stanowiska pracy, powinny zapewniać pracownikom swobodę ruchu, wystarczającą do wykonywania pracy w sposób bezpieczny, z uwzględnieniem wymagań ergonomii. Pracodawca zobowiązany jest utrzymywać pomieszczenia pracy w czystości i porządku oraz okresowo je remontować i konserwować w celu zachowania wymagań bhp (§ 14). Rozporządzenie określa minimalne parametry, jakie powinny spełniać stanowiska pracy. I tak, na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.). W pomieszczeniach tych powinno być oświetlenie dzienne (chyba że jest to niemożliwe lub niewskazane ze względu na technologię produkcji), a na stosowanie oświetlenia wyłącznie elektrycznego pracodawca powinien uzyskać zgodę właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego. Niezależnie od oświetlenia dziennego w pomieszczeniach pracy pracodawca musi zapewnić oświetlenie elektryczne o parametrach zgodnych z polskimi normami. Przepisy określają też minimalną temperaturę, jaka powinna panować w pomieszczeniach pracy: tam, gdzie wykonywana jest lekka praca fizyczna, oraz w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00