Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 09-05-2024
Artykuł aktualny na dzień 09-05-2024
Data publikacji: 2024-01-15

Prace bilansowe związane z zamknięciem roku 2023 (cz. 2)

W poprzednim numerze „Biuletynu głównego księgowego” pokazaliśmy, jak proceduralnie podejść do czynności związanych z zamknięciem roku obrotowego. Omówiliśmy pierwsze trzy kroki, które powinny być wykonane w ramach przygotowywania się do zamknięcia ksiąg. Są to:

  • sprawdzenie kompletności i poprawności ewidencji księgowej,
  • wybór biegłego rewidenta i podpisanie umowy o badanie sprawozdania finansowego oraz
  • inwentaryzacja.

W niniejszym numerze przedstawiamy dalsze czynności, które powinny być wykonane po zakończeniu inwentaryzacji.

Krok 4. Wybór przysługujących jednostce uproszczeń

Następnym krokiem w procesie przygotowywania sprawozdania finansowego jest wybór składników, które zostaną w nim uwzględnione. Ten wybór zależy od rodzaju jednostki oraz jej statusu w rozumieniu ustawy o rachunkowości. Decyzję dotyczącą statusu jako jednostki mikro lub małej podejmuje organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe.

Zakres informacji prezentowanych w sprawozdaniu finansowym jest określany przez załączniki do ustawy o rachunkowości. Podstawową wersję sprawozdania finansowego opisuje załącznik nr 1.

Sprawozdanie w tej formie sporządzają jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji.

Składa się ono z:

  • bilansu,
  • rachunku zysków i strat (sporządzonego w wariancie porównawczym lub kalkulacyjnym),
  • informacji dodatkowej obejmującej wprowadzenie do sprawozdania oraz dodatkowych informacji i objaśnień.

W przypadku sprawozdań podlegających obowiązkowi badania przez biegłego rewidenta w skład sprawozdania wchodzą ponadto:

  • zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz
  • rachunek przepływów pieniężnych.

Natomiast sprawozdania uproszczone dotyczą:

  • jednostek mikro – załącznik nr 4,
  • jednostek małych – załącznik nr 5,
  • organizacji pozarządowych, w tym fundacji i stowarzyszeń – załącznik nr 6.

Zarówno w przypadku jednostek mikro, jak i jednostek małych zakres uproszczeń przyjętych do stosowania musi wynikać z decyzji podjętej przez organ zatwierdzający jednostki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00