Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Decyzja ZUS nr 407/2023 z dnia 10 sierpnia 2023 r., sygn. DI/100000/43/677/2023

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników - bonus wakacyjny przeznaczony na cele socjalne w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Na podstawie art. 34 ust. 11 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221 ze zm.), w związku z art. 83 d ustawy z dnia 13 października 1998 r o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1230 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku …………… złożonym w dniu 4 lipca 2023 r. dotyczące nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości przyznanych pracownikom środków w postaci bonusu wakacyjnego przeznaczonych na cele socjalne w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

UZASADNIENIE

Dnia 4 lipca 2023 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek …………… o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem doręczonym dnia 28 lipca 2023 r.

Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek Świadczenia przez przedsiębiorcę składek na ubezpieczenia społeczne w jego indywidualnej sprawie, tj. § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949 z późn. zm.) w zw. z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 923). Spółka zatrudnia szereg pracowników, których sytuacja życiowa jest różna. W przedsiębiorstwie Wnioskodawcy obowiązuje aktualnie Regulamin Zakładowego funduszu Świadczeń Socjalnych („Regulamin”), uchwalony na podstawie postanowień ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych („Ustawa o ZFŚS”) oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalne) z dnia 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na Zakładowy Fundusz świadczeń Socjalnych. W oparciu o postanowienia Regulaminu, środki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych („ZFŚS”) przeznaczane są na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z ZFŚS. Obowiązujący w Spółce regulamin ZFŚS stanowi, że wysokość ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat przyznawanych pracownikom Spółki w ramach ZFŚS uzależniona jest od ich sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej ocenianej na podstawie oświadczenia pracownika. Podstawą do przyznawania ulgowych usług i świadczeń z ZFŚS jest w szczególności Deklaracja o dochodach (odpowiednio zdefiniowanych w regulaminie ZFŚS oraz we wskazanym oświadczeniu) przypadających na jednego członka rodziny osoby uprawnionej. W okresie wakacyjnym, w ramach wydatkowania środków z ZFŚS, Wnioskodawca zamierza przekazać dodatkowe świadczenia na rzecz swoich pracowników w postaci „bonusu wakacyjnego” („Bonus”). Prawo do bonusu będzie miał każdy pracownik Wnioskodawcy. Jednakże jego wysokość uzależniona będzie od sytuacji socjalnej pracowników, i tak dla Grupy I określonej w Regulaminie będzie to kwota …………….. zł, natomiast dla Grupy II będzie to kwota …… Kwota ta będzie różnicowana na dwie Grupy ze względu na sytuację życiową, rodzinną i materialną ocenianą na podstawie oświadczenia pracownika. We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca zauważa, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949 z późn. zm.) podstawy wymiaru składek nie stanowi przychód ze świadczeń finansowanych ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Nie wchodzą zatem do podstawy wymiaru składek te świadczenia, które zostały przeznaczone na działalność socjalną w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Oz. U. z 2022 r. poz. 923). Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a takie zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Działalność socjalna może zatem polegać na świadczeniu przez pracodawcę konkretnych, wymienionych w tym przepisie usług albo na udzielaniu pomocy materialnej. W ocenie wnioskodawcy wypłata przez pracodawcę osobom uprawnionym do korzystania ze środków funduszu Bonusu świadczenia pieniężnego, które miałyby być przez osoby uprawnione wydatkowane na cele wypoczynkowe jest zawarte w powyżej cytowanej definicji działalności socjalnej i służy wsparciu wypoczynku letniego pracowników. W związku z powyższym, tak wydatkowane środki należy uznać za środki przeznaczone na cele socjalne w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, a przychód z tych środków w ocenie wnioskodawcy nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00