Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.514.2023.1.JŚ

Obowiązki płatnika w związku z uczestnictwem osób uprawnionych w Programach Spółki niemieckiej oraz spółki hiszpańskiej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z uczestnictwem osób uprawnionych w Programach Spółki niemieckiej oraz spółki hiszpańskiej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Spółka będąca polskim rezydentem podatkowym, jest bezpośrednio kontrolowana przez X, hiszpańską spółkę akcyjną nienotowaną na giełdzie („X”). Jednocześnie, Y („Y”, „Spółka Dominująca”, spółka notowana na niemieckiej giełdzie) jest spółką dominująca wobec X, posiadając większość jej udziałów. Y stała się podmiotem dominującym wobec Spółki 21 lipca 2022 r. wraz z nabyciem dodatkowych akcji X. Przed wystąpieniem Zdarzenia Płynnościowego Spółka Dominująca posiadała 43,8% akcji X.

Plan I

X utworzyło Plany Fantomowych Opcji na Akcje („Plany X”), które były oferowane wszystkim pracownikom X, w tym polskim pracownikom („Pracownicy”).

Plany zostały wprowadzone, kiedy spółka X operowała w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (X) utworzoną na podstawie hiszpańskiego prawa spółek. W międzyczasie jednak Spółka zmieniła formę prawną ze spółki z o.o. na hiszpańską spółkę akcyjną (odpowiednik prawny polskiej spółki akcyjnej). Zgodnie z wymogami prawa hiszpańskiego, wszystkie Plany zostały należycie zatwierdzone przez Zarząd spółki X (większość z nich w związku z nową rundą finansowania w X) i weszły w życie:

„Plan I” - został zatwierdzony i przyjęty przez Radę Dyrektorów Spółki X w dniu 6 lipca 2015 r.;

„Plan II” - został zatwierdzony i przyjęty przez Radę Dyrektorów Spółki X w dniu 1 lipca 2016 r.;

„Plan II - został zatwierdzony i przyjęty przez Radę Dyrektorów Spółki X w dniu 15 grudnia 2016 r.;

„Plan IV - został zatwierdzony i przyjęty przez Radę Dyrektorów Spółki X w dniu 21 września 2017 r.;

„Plan V” - został zatwierdzony i przyjęty przez Radę Dyrektorów Spółki X w dniu 9 października 2017 r.;

„Plan VI” - został zatwierdzony i przyjęty przez Radę Dyrektorów Spółki X w dniu 17 lipca 2018 r.;

„Plan VII” - został zatwierdzony i przyjęty przez Radę Dyrektorów Spółki X w dniu 30 kwietnia 2019 r.;

„Plan VIII”- został zatwierdzony i przyjęty przez Radę Dyrektorów Spółki X w dniu 18 grudnia 2019 r.;

„Plan X” - zmieniony na (…) Plan dnia 12 marca 2021 r.

Przed realizacją akcji fantomowych walne zgromadzenie spółki akcyjnej X powstałej z przekształcenia X, ratyfikowało zatwierdzenie powyższych planów w dniu 23 czerwca 2022 r.

Prawo do uczestnictwa w Planach X nie wynika bezpośrednio z umowy o pracę zawartej ze Spółką, lecz z odrębnej umowy zawartej pomiędzy Pracownikami a spółką organizującą Plany (X).

Zgodnie z Planami X, uprawnionymi do uczestnictwa w programie mogą być pracownicy i kontraktorzy. Osoby uprawnione stają się faktycznie beneficjentem z chwilą otrzymania zaproszenia od X i doręczenia Spółce potwierdzenia chęci przystąpienia.

Obecnie X jest jednostką dominującą w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości - art. 3 pkt 37, wobec Spółki będącą pracodawcą Pracowników uprawnionych do udziału w Planach. Uzyskanie przez spółkę Y statusu jednostki dominującej wobec X i Spółki następuje wskutek wystąpienia Zdarzenia Płynnościowego.

Po wystąpieniu Zdarzenia Płynnościowego (które miało miejsce 21 lipca 2022 r.) zdefiniowanego w Planach, spółka X informuje o tym każdego beneficjenta. Komunikat ten będzie zawierał liczbę akcji fantomowych przypisanych każdemu Pracownikowi oraz cenę odpowiadającą każdej akcji rzeczywistej.

Aby skorzystać z tych akcji fantomowych lub ich części, za każdym razem, gdy występuje okno konwersji, beneficjent powinien powiadomić X o liczbie akcji fantomowych, które zamierza zrealizować, gdy okno konwersji jest otwarte. Beneficjent powinien następnie podpisać Powiadomienie o Wykonaniu, a po jego podpisaniu X przystąpi do konwersji i przydzieli mu rzeczywiste akcje.

Akcje fantomowe, co do których okres nabywania uprawnień (okres vestingu) nie upłynął, będą nadal nabywane zgodnie z Planami, jednak po nabyciu uprawnień przez Pracowników będą oni mieli możliwość ich zamiany na akcje rzeczywiste w każdym z najbliższych okien płynnościowych, które będą występować co 6 miesięcy do grudnia 2025 r.

Uczestnicy w ramach Planów X otrzymują akcje fantomowe, które po spełnieniu warunków określonych w Planie mogą zostać zamienione na akcje Y.

Akcje fantomowe (dalej jako: „Nagrody X”) stanowią pochodny instrument finansowy. Prawa wynikające z Planów X, przekładające się na możliwość otrzymania akcji X lub Y, mogą ulec redukcji, odwołaniu lub przepadkowi w przypadku zaistnienia określonych sytuacji. Wartość akcji fantomowych nie jest znana, zaś przysporzenie wynikające z ich otrzymania jest niepewne i zależy również od czynników niezależnych od Wnioskodawcy i Pracowników. Realizacja praw z nich wynikających następuje w przyszłości, na podstawie umowy zawieranej przez Pracowników ze spółką X

Nagrody X były przyznawane w trzech transzach w latach 2020-2022.

Plan II

Ponadto, Y utworzyło Długoterminowe Programy Motywacyjne (YY oraz „YYY”):

„YY”, który rozpoczął się w październiku 2019 r., a następnie został zmodyfikowany w lipcu 2021 r.;

„YYY”, który został wprowadzony w marcu 2023 r.

Zgodnie z wymogami prawa niemieckiego, wszystkie Plany Y zostały należycie zatwierdzone przez Zarząd spółki Y. Akcjonariusze zatwierdzili upoważnienie do wykorzystania kapitału docelowego/warunkowego na Plany Y.

Prawo do uczestnictwa w Planach Y nie wynika bezpośrednio z umowy o pracę zawartej ze Spółką, lecz z odrębnej umowy zawartej pomiędzy Pracownikami a spółką organizującą Plany (Y).

Postanowienia umów (…) stanowią, że uprawnieni przez Y pracownicy spółki lub spółki zależnej, dyrektorzy generalni spółek zależnych lub członkowie zarządu mogą uczestniczyć w Planach.

Uczestnicy w ramach Planów Y otrzymują instrumenty RSU (z ang. „Restricted Stock Units”) lub opcje na akcje (dalej jako: „SOP”).

RSU lub SOP (dalej jako: „Nagrody Y”) stanowią pochodne instrumenty finansowe. Prawa wynikające z Planów Y, przekładające się na możliwość otrzymania opcji na akcje Y, mogą ulec redukcji, odwołaniu lub przepadkowi w przypadku zaistnienia określonych sytuacji. Wartość Nagród nie jest znana, zaś przysporzenie wynikające z ich otrzymania jest niepewne i zależy również od czynników niezależnych od Wnioskodawcy i Pracowników. Realizacja praw z nich wynikających następuje w przyszłości, na podstawie umowy zawieranej przez Pracowników z Y.

Jak wskazano powyżej, Y stała się spółką dominującą wobec X, a w rezultacie również wobec Spółki wskutek zaistnienia Zdarzenia Płynnościowego.

Nagrody Y przyznawane były w latach 2022-2023.

Reguły przyznawania Nagród w ramach Planów

Pracownicy otrzymają akcje w wyniku realizacji Nagród X przyznanych przez X będącą spółką dominującą wobec Wnioskodawcy lub Nagród Y przyznanych przez Y (dalej łącznie jako: „Nagrody”) również będącej spółką dominującą wobec Wnioskodawcy. W następstwie wymiany Nagrody zostaną przyznane akcje spółki X lub spółki Y (dalej razem z Wnioskodawcą jako: „Grupa”).

Zatem pracownicy Spółki polskiej mogą być uprawnieni do uczestnictwa w Planach X i Planach Y organizowanych przez X i Y (dalej łącznie jako: „Plany”).

Uprawnienie wynikające z Planów stanowi dodatkowe wynagrodzenie Pracowników w związku z ich ścisłym powiązaniem z działaniem na rzecz motywowania osób współpracujących w ramach Grupy. Przedmiotowe dodatkowe wynagrodzenie ma na celu nagradzanie Pracowników za osiągane wyniki na poziomie Grupy. W rezultacie w opinii Wnioskodawcy Plany wskazane we wniosku stanowią element systemu wynagradzania, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, gdyż mają na celu przyciągnięcie i zatrzymanie osób w Grupie oraz nagradzanie ich za osiągane wyniki oraz są elementami systemu wynagradzania obowiązującego w spółkach należących do Grupy.

Plany X i Plany Y mają na celu podkreślenie wartości wkładu pracowników, kontraktorów, dyrektorów i konsultantów Spółki i jej spółek dominujących, a także dostosowanie interesów pracowników, kontraktorów, dyrektorów i konsultantów do interesów akcjonariuszy Spółki. Ponadto celem Planów X jest przyciągnięcie, zatrzymanie i zmotywowanie ich beneficjentów poprzez zapewnienie możliwości motywacyjnych opartych na realizacji Zdarzenia Płynnościowego, jak określono poniżej. Natomiast, Plany Y zostały wdrożone ze względu na konkurencyjność systemu wynagradzania na arenie międzynarodowej, mającego na celu pogodzenie interesów kierownictwa i kluczowych pracowników z interesami spółki i jej akcjonariuszy. Zatem, Plany X oraz Y traktowane jako programy motywacyjne są częścią systemu wynagrodzeń Pracowników Spółki.

Pracownicy są uprawnieni, na podstawie regulaminów Planów, do otrzymania prawa do realizacji Nagród, które mogą zrealizować w formie wypłaty gotówkowej (co nie stanowi przedmiotu wniosku) lub w formie zamiany Nagród na akcje rzeczywiste. Ich otrzymanie jest uzależnione od spełnienia warunków określonych wyłącznie w dokumentach Planów motywacyjnych X oraz Y. Spółka nie jest w stanie dokonać wyceny Nagród w momencie ich przyznawania, ponieważ realizacja jest ograniczona kryteriami określonymi w Planach, a więc jest przyszła, niepewna i uzależniona od zaistnienia określonych zdarzeń. Plany przewidują, że Nagrody zostaną wykonane w akcjach/papierach wartościowych X lub Y, poprzez zamianę nabytych akcji fantomowych lub RSU/ SOP. Po dokonaniu zamiany Plany nie wprowadzają dodatkowych zasad lub ograniczeń w zakresie zbycia akcji, w rezultacie Pracownicy mogą dokonać ich zbycia na rzecz dowolnego podmiotu i w dowolnym terminie. Prawo do Nagród nie może zostać zbyte przez Pracowników przed faktycznym otrzymaniem akcji rzeczywistych.

Przyznanie Nagród podlegających warunkom vestingu jest elementem systemu wynagradzania, jednak przysporzenie wynikające z tego zdarzenia jest przyszłe i niepewne, ponieważ zgodnie z zasadami Planów, jeśli nie zostaną spełnione warunki vestingu uczestnicy utracą możliwość zrealizowania całości lub części Nagrody. Akcje rzeczywiste otrzymane w następstwie wykonania (zamiany) tych instrumentów Pracownicy nabywają nieodpłatnie. Moment wykonania stanowi faktyczny moment realizacji Nagrody.

W związku z wdrożeniem oraz funkcjonowaniem Planów, Spółka polska ponosi koszty w stosunku do swoich Pracowników w drodze refaktury części kosztów z Grupy. W przypadku Pracowników, nie ponoszą oni z własnych środków kosztów w związku z otrzymaniem Nagród lub otrzymaniem akcji rzeczywistych w następstwie zamiany otrzymanych instrumentów, poza ewentualnymi kosztami transakcyjnymi (np. prowizje).

X/Y określa, czy i od jakiego momentu dana osoba jest/była osobą uprawnioną do uczestnictwa w Planach.

Potencjalne Nagrody dla Pracowników, wynikające z Planów są warunkowe i mogą być otrzymane po:

w przypadku Planów X: wystąpieniu Zdarzenia Płynności. Zmiana kontroli, która nastąpiła w 2022 r. w wyniku nabycia Spółki przez niemiecką spółkę giełdową - Y, mającą formę prawną spółki europejskiej, będzie kwalifikować się jako Zdarzenie Płynności.

w przypadku Planów Y: Pracownicy otrzymują przyszłe i niepewne (podlegające warunkom vestingu) jednostki RSU/opcje określone w zaproszeniu do uczestnictwa. Prawo to podlega realizacji po spełnieniu warunków nabycia uprawnień (warunki vestingu) oraz upływie terminów zdefiniowanych w Planach.

Po spełnieniu określonych warunków określonych w Planach Pracownicy będą mieli możliwość:

zamienić nabyte akcje fantomowe/RSU/SOP na akcje Y,

po dokonaniu zamiany sprzedać akcje lub zachować je.

Pytanie we wniosku będzie dotyczyło scenariusza, w którym Plany są rozliczane wyłącznie w akcjach/papierach wartościowych.

Pytania

1.Czy zatwierdzenie ex-post Planów przez walne zgromadzenie X będzie uznane za ustanowienie Planów na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną, o której mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT?

2.Czy przychód uzyskany przez Pracowników podlega opodatkowaniu dopiero w momencie sprzedaży akcji nabytych przez Pracowników w ramach Planów X, zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT (a nie na jakimkolwiek wcześniejszym etapie), a tym samym na Spółce, będącej pracodawcą Pracowników, nie ciążą żadne obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne?

3.Czy przychód uzyskany przez Pracowników podlega opodatkowaniu dopiero w momencie sprzedaży akcji nabytych przez Pracowników w ramach Planów Y, zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT (a nie na jakimkolwiek wcześniejszym etapie), a tym samym na Spółce, będącej pracodawcą Pracowników, nie ciążą żadne obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

  • w odniesieniu do pytania 1, Plany przyjęte przez X, zatwierdzone uchwałami walnego zgromadzenia ex-post spełniają warunek ustanowienia Planów na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT,
  • w odniesieniu do pytania 2 oraz 3, z tytułu uczestnictwa w Planach przychód do opodatkowania powstanie po stronie Pracowników dopiero w momencie zbycia akcji nabytych przez nich w ramach Planów, zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT (a nie na jakimkolwiek wcześniejszym etapie). Powyższe stanowisko wynika z faktu, iż w opinii Wnioskodawcy wszystkie warunki uzależniające skorzystanie z odroczenia opodatkowania dochodu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przewidzianego w art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT są spełnione, gdyż:
  • Pracownicy są zatrudnieni przez osobę prawną, wobec której spółki organizujące Plany są uważane za podmioty dominujące.
  • W chwili wystąpienia realizacji Nagród i zamiany ich na akcje spółki organizujące Plany mają formę spółek akcyjnych.
  • Celem Planów jest pomoc Spółce w retencji Pracowników oraz motywowanie ich do jak największych wysiłków na rzecz Grupy poprzez dostarczanie motywacji w postaci przyznawania nagród. W tym zakresie Plany mogą być rozumiane jako system wynagradzania.
  • X uzyskało zgodę akcjonariuszy na wprowadzenie Planów X. Plany X są wprowadzane na podstawie pisemnej zgody Rady Dyrektorów X (dawniej Xapp23 S.L; należycie wykonanej zgodnie z hiszpańskim prawem spółek, gdy X miało formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością). Dodatkowo, podjęcie nowych uchwał przez walne zgromadzenia X, należy uznać za wystarczające do spełnienia warunku dotyczącego formalnej podstawy ustanowienia Planów, nawet jeśli uchwała ta zatwierdza już istniejące Plany.
  • Zasady i warunki Planów Y zostały zatwierdzone przez Zarząd Y. Akcjonariusze zatwierdzili upoważnienie do wykorzystania odpowiedniego kapitału autoryzowanego/warunkowego dla Planów Y.
  • Plany przewidują, że Pracownicy będą uprawnieni do nabycia akcji w wyniku realizacji akcji fantomowych, RSU lub opcji stanowiących pochodne instrument finansowe.
  • Pomiędzy Polską a Hiszpanią, jak i Polską i Niemcami zostały zawarte umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. W związku z tym powyższy warunek został spełniony.

W rezultacie na polskiej Spółce nie ciążą obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne w odniesieniu do przysporzeń wynikających z Planów.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z cytowanym przepisem, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie,

- podatku, zaliczki lub raty.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 9 ust. 2 Ustawy o PIT, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f Ustawy o PIT nie stanowią inaczej, jest nadwyżka przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Katalog źródeł przychodów zawiera art. 10 Ustawy o PIT. W art. 10 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT, jako źródło przychodu wymieniono m.in. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę, kapitały pieniężne lub odpłatne zbycie praw majątkowych.

W przypadku Planów, Pracownicy mieliby możliwość wymiany akcji fantomowych, RSU i opcji na rzeczywiste akcje X lub Y, dlatego należy zwrócić uwagę na definicję instrumentu finansowego. Zgodnie z definicjami zawartymi w art. 2 ust. 1 Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi za taki instrument można uznać:

1)papiery wartościowe;

2)niebędące papierami wartościowymi:

a)tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,

b)instrumenty rynku pieniężnego,

c)opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565,

d)opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

e)opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, pod warunkiem że są dopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi, z wyłączeniem produktów energetycznych będących przedmiotem obrotu hurtowego na OTF, które muszą być wykonywane przez dostawę,

f)niedopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, a które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

g)instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

h)kontrakty na różnicę,

i)opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także instrumenty pochodne, o których mowa w art. 8 rozporządzenia 2017/565, i inne, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

j)uprawnienia do emisji.

Z uwagi na brak zbywalności akcji fantomowych, RSU i SOP przyznanych w ramach Planów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przyznane Nagrody należy uznać za instrumenty pochodne, gdyż ich instrumentem bazowym są akcje X/Y. Ustawa o PIT definiuje, że w ramach programu motywacyjnego w rozumieniu art. 24 ust. 11b Ustawy o PIT, Pracownicy mogą nabyć prawo do akcji X lub Y w wyniku wykonania instrumentu finansowego otrzymanego w ramach Planu, który spełnia definicję pochodnego instrumentu finansowego.

W ramach Planów Pracownicy otrzymają prawo do bezpośredniego nabycia akcji.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b Ustawy o PIT).

Art. 11 ust. 2 Ustawy o PIT, stanowi, że wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Opodatkowanie świadczenia w naturze może być jednak odroczone do momentu sprzedaży akcji na podstawie art. 24 ust. 11 ustawy o PIT. Zgodnie z art. 24 ust 11 Ustawy o PIT, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1.Spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

2.Spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 11b Ustawy o PIT przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

1)Spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo

2)Spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Ustęp 12a cytowanego przepisu precyzuje, że przepisy ust. 11-11b Ustawy o PIT mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W świetle przytoczonych przepisów, w opinii Wnioskodawcy, w odniesieniu do przychodów osiągniętych przez Pracowników Spółki istnieje możliwość odroczenia opodatkowania na podstawie art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, o ile spełnione są następujące warunki:

1.Pracownik obejmuje lub nabywa akcje, od podmiotu, od którego uzyskuje świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście) Ustawy o PIT lub spółki będącej spółką dominującą w stosunku do podmiotu od którego uzyskuje wspomniane świadczenie lub należności.

2.Podmiot przekazujący akcje jest spółką akcyjną.

3.Nabycie akcji następuje w ramach programu motywacyjnego, czyli systemu wynagradzania utworzonego na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki akcyjnej, od której uzyskuje świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście) Ustawy o PIT lub spółki akcyjnej dominującej w stosunku do takiej spółki.

4.Nabycie ma charakter faktyczny - może ono nastąpić bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych (akcje fantomowe, RSU/SOP).

5.Siedziba Spółki przekazującej akcje, jak i siedziba Spółki, której są przekazywane mieści się na terytorium państwa, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie warunki uzależniające skorzystanie z odroczenia opodatkowania dochodu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przewidzianego w art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT są spełnione, gdyż:

1.W Planach przyjęto, że uczestnikami mogą być osoby świadczące usługi na rzecz Spółki w pełnym wymiarze czasu pracy lub jakikolwiek konsultant lub dyrektor. W związku z tym, jeżeli wykonują oni swoje obowiązki na podstawie wskazanych umów, warunek ten należy uznać za spełniony w przypadku osób zatrudnionych na umowę o pracę lub kontrakt menedżerski lub członków zarządu wynagradzanych na podstawie uchwały.

2.W chwili wydania akcji X miałaby formę spółki akcyjnej zatem warunek powinien być spełniony. W przypadku, gdy Pracownicy mogliby wybrać dostarczenie akcji spółki niemieckiej (o formie prawnej Societas Europaea, SE) zamiast X, SE jest również rodzajem spółki akcyjnej, a ponieważ Y w momencie nabycia akcji fantomowych/opcji na akcje byłaby spółką dominującą w stosunku do spółki zatrudniającej, warunki te należy uznać za spełnione.

3.Celem Planów jest pomoc Grupie w retencji Pracowników oraz motywowanie ich do jak największych wysiłków na rzecz Grupy poprzez dostarczanie motywacji w postaci przyznawania nagród. W tym zakresie Plany mogą być rozumiane jako system wynagradzania, ponieważ Pracownicy są uprawnieni do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia w postaci Nagród przyznawanych w formie:

a)wypłaty pieniężnej,

b)akcji,

c)papierów wartościowych,

d)kombinacji akcji i papierów wartościowych.

X uzyskało następczą zgodę akcjonariuszy na wprowadzenie Planów. Plany są wprowadzane na podstawie pisemnej zgody Rady Dyrektorów X (należycie wykonanej zgodnie z hiszpańskim prawem spółek, gdy X miało formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością). Jednocześnie Y przyjęło Plany na podstawie prawa niemieckiego, zgodnie z którym akcjonariusze wyrazili zgodę na przyjęcie Planów, które następnie zostały zatwierdzone przez Zarząd spółki spółki X.

W związku z przekształceniem oraz w celu uniknięcia wątpliwości co do formalnej podstawy ustanowienia Planów, X zatwierdziło Plany przez walne zgromadzenie akcjonariuszy, przed sprzedażą akcji zamiennych. W ocenie Spółki, niezależnie od powyższej pierwotnej uchwały podjętej przez X i Y, podjęcie nowej uchwały przez walne zgromadzenie akcjonariuszy, należy uznać za wystarczające do spełnienia warunku dotyczącego formalnej podstawy ustanowienia Planów, nawet jeśli uchwała ta zatwierdza już istniejące Plany. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w kilku orzeczeniach m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 17 listopada 2020 r., 0114-KDIP3-2.4011.524.2018.2020.7.S.LS.

Zdaniem Wnioskodawcy, sytuacja ta spełnia już warunek, aby Plany zostały ustanowione uchwałą walnego zgromadzenia akcjonariuszy, ponieważ odpowiednia uchwała została podjęta przez równoważny organ działający zgodnie z lokalnymi przepisami korporacyjnymi. Mimo, że Plany Y nie zostały zatwierdzone ex post, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że warunek został spełniony z uwagi na fakt, że Plany Y zostały zatwierdzone przez Zarząd Spółki Y i powstały na podstawie zgody akcjonariuszy na wykorzystanie kapitału docelowego/warunkowego.

4.Plany przewidują, że Nagrody będą wypłacane w akcjach/papierach wartościowych X lub Y.

Biorąc powyższe pod uwagę, odroczenie podatku byłoby możliwe, ponieważ Pracownicy mają możliwość nabycia akcji w wyniku wymiany/realizacji instrumentów finansowych np. poprzez akcje fantomowe, RSU lub SOP. Zdaniem Wnioskodawcy, instrument może być uznany za pochodny instrument finansowy zdefiniowany w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że Plany spełniają warunek 4, gdyż nabycie akcji X lub Y byłoby rzeczywiste.

5.Pomiędzy Polską a Hiszpanią, jak i Polską i Niemcami zostały zawarte umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. W związku z tym powyższy warunek został spełniony.

Akcje fantomowe, RSU i SOP, które będą przyznawane Pracownikom uczestniczącym w Programie motywacyjnym, stanowią jednostki uprawniające do nieodpłatnego objęcia akcji. W ocenie Wnioskodawcy, akcje fantomowe, RSU i opcje należy zaliczyć do kategorii pochodnych instrumentów finansowych, w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o PIT, tj. instrumentów, w wyniku realizacji których Uczestnicy nabędą prawo do akcji Y/X. W rezultacie, przychód z tytułu uczestnictwa w Planach powinien podlegać opodatkowaniu jedynie w momencie odpłatnego zbycia akcji nabytych w wyniku realizacji Planów.

Tym samym, w opinii Wnioskodawcy, przychód podlegający opodatkowaniu PIT z tytułu uczestnictwa w Planach osób zatrudnionych przez Spółkę powstanie, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, dopiero i jedynie w momencie odpłatnego zbycia tych akcji przez Pracowników.

Przychód uzyskany ze zbycia akcji w ramach Planów nie stanowi przychodu z tytułu polskiej umowy o pracę, ani umowy z działalności wykonywanej osobiście. Przychód ten, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PIT, stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych, z którego uczestnicy Planów powinni rozliczyć się osobiście.

W odniesieniu do zadanych pytań Wnioskodawca doprecyzowuje, że pytania dotyczą jednocześnie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w związku z tym, że część elementów Planów już się zadziała, natomiast część zostanie zrealizowana w przyszłości (w związku z vestingiem opisanym w stanie faktycznym).

W związku z tym na Spółce nie będą ciążyły żadne obowiązki płatnika podatku lub obowiązki informacyjne w odniesieniu do dochodów z tytułu uczestnictwa Pracowników w Planach.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

- podatku, zaliczki.

Jak stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej:

Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”.

Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:

§określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

§określenie kategorii przychodów (dochodów) w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Podstawowym warunkiem dla rozważań o obowiązkach płatnika jest jednak istnienie relacji, udzielający świadczenia (płatnik) - uzyskujący świadczenie (podatnik). Udzieleniem świadczenia jest przy tym zarówno sytuacja, gdy świadczenie jest przekazywane bezpośrednio przez płatnika, jak również sytuacja, gdy świadczenie jest realizowane przez podmiot trzeci, ale jest „zlecane”, „organizowane” przez płatnika (czyli w istocie pochodzi od płatnika).

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jak stanowi art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Ponadto treść tego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy. Oznacza to, że do przychodów pracownika ustawodawca zaliczył nie tylko pieniądze, ale także wartość świadczeń w naturze, czy świadczeń nieodpłatnych otrzymanych od pracodawcy.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Wymaga podkreślenia, że o tym, czy świadczenie uzyskiwane przez podatnika jest przychodem ze stosunku pracy, decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik, czy także inna osoba, niezwiązana z pracodawcą. Istotne jest także to, czy istnieje związek prawny lub faktyczny danego świadczenia z istniejącym stosunkiem prawnym.

Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika (pracownika) powstaniem przysporzenia majątkowego, uzyskane bezpośrednio lub pośrednio od pracodawcy i mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Wątpliwości Państwa budzi kwestia czy po Państwa stronie wystąpią obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie Państwa pracowników w związku z ich uczestnictwem w programie motywacyjny organizowanym przez Spółkę hiszpańską (X) oraz w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę niemiecką (Y).

W pierwszej kolejności należy rozważyć, czy Państwa pracownicy otrzymują przedmiotowe świadczenia w ramach Programów motywacyjnych od Państwa, czy też od innego podmiotu, tj. Spółki hiszpańskiej oraz spółki niemieckiej. Obowiązki płatnika po Państwa stronie mogłyby bowiem powstać wyłącznie w odniesieniu do sytuacji udzielania przez Państwa świadczeń na rzecz swoich pracowników uczestniczących w Programach.

W związku z powyższym, należy rozważyć, czy osoby uprawnione otrzymują akcje fantomowe, RSU lub opcje na akcji, o których mowa we wniosku od Państwa Spółki, czy od innego podmiotu. Obowiązki płatnika po Państwa stronie mogłyby bowiem powstać wyłącznie w odniesieniu do sytuacji udzielenia przez Państwa świadczeń na rzecz osób uprawnionych (pracowników) uzyskujących przychody, o których mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie:

·Jesteście Państwo spółką z o.o. będącą polskim rezydentem podatkowym, jesteście bezpośrednio kontrolowani przez X, hiszpańską spółkę akcyjną. Jednocześnie, Y jest spółką dominująca wobec X, posiadając większość jej udziałów. Y stała się podmiotem dominującym wobec Spółki 21 lipca 2022 r. wraz z nabyciem dodatkowych akcji X. Przed wystąpieniem Zdarzenia Płynnościowego Spółka Dominująca posiadała 43,8% akcji X;

·Prawo do uczestnictwa w Planach X nie wynika bezpośrednio z umowy o pracę zawartej z Państwem, lecz z odrębnej umowy zawartej pomiędzy Pracownikami a spółką organizującą Plany(X);

·Uczestnicy w ramach Planów X otrzymują akcje fantomowe, które po spełnieniu warunków określonych w Planie mogą zostać zamienione na akcje Y (Plan I).

·Prawo do uczestnictwa w Planach Y nie wynika bezpośrednio z umowy o pracę zawartej ze Spółką, lecz z odrębnej umowy zawartej pomiędzy Pracownikami a spółką organizującą Plany (Y)

·Pracownicy otrzymają akcje w wyniku realizacji Nagród X przyznanych przez X będącą spółką dominującą wobec Państwa lub Nagród Y przyznanych przez Y również będącej spółką dominującą wobec Państwa. W następstwie wymiany Nagrody zostaną przyznane akcje spółki X lub spółki Y.

·X/Y określa, czy i od jakiego momentu dana osoba jest/była osobą uprawnioną do uczestnictwa w Planach.

·Uczestnicy Planów motywacyjnych są pracownikami spółki polskiej, od której uzyskują należności, o których mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W takiej sytuacji faktycznej nie można stwierdzić, że świadczenia pracowników związane z uczestnictwem w omawianych Planach motywacyjnych są przez nich uzyskiwane od Spółki polskiej.

Skoro Państwo nie są podmiotem dokonującym opisanych we wniosku świadczeń na rzecz pracowników, po Państwa stronie nie powstaną obowiązki płatnika określone w art. 32 i art. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od kwalifikacji podatkowej opisanych we wniosku świadczeń po stronie Państwa pracowników jako podatników.

Z uwagi na fakt, że Państwo nie są podmiotem dokonującym świadczenia na rzecz pracowników, nie można uznać, że Państwa pracownicy otrzymują świadczenie ze stosunku pracy bądź jakiekolwiek świadczenie od Państwa. Tym samym na Państwu nie ciążą obowiązki płatnika związane z przekazaniem ww. świadczeń.

Pomimo dokonanej przez Organ oceny Państwa stanowiska jako prawidłowego, niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga kwestii dotyczącej kwalifikacji podatkowej opisanych we wniosku świadczeń po stronie pracowników jako podatników. Interpretacja nie zawiera również oceny Państwa stanowiska w zakresie dotyczącym wykładni art. 24 ust. 11-12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do opisanych we wniosku programów motywacyjnych utworzonych przez spółkę hiszpańską i spółkę niemiecką. Kwestie te nie są decydujące dla wyjaśnienia indywidualnej sprawy Państwa (spółki polskiej) jako podmiotu, który nie dokonuje opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym świadczeń, zatem Organ podatkowy nie był uprawniony do dokonania rozstrzygnięcia w tym zakresie.

Zatem, przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie kwestia istnienia po Państwa stronie obowiązków płatnika określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej należy wskazać, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA)

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00