Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB2-1.4011.176.2023.2.JJ

Możliwość skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 maja 2023 r. (data wpływu 25 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Posiada Pani orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, zgodnie z decyzją Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w (…) z dnia 2 lutego 2012 r. (stopień niepełnosprawności „Znaczny”; symbol przyczyny niepełnosprawności „07-S 11-1 05-R”, stopień niepełnosprawności datuje się od 2 września 2005 r., orzeczenie wydane na stałe). Wśród stwierdzonych w orzeczeniu przyczyn niepełnosprawności nie ma „03-L-zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu”.

W związku z postępującą utratą słuchu (potwierdzoną skierowaniem Poradni Laryngologicznej (…) do Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu) w dniu 31 marca 2022 r. zakupiła Pani w Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu (…) dwa aparaty słuchowe (…), na oba uszy. Koszt zakupu obu aparatów wynosił 7 900,00 zł.

W związku z w/w zakupem uzyskała Pani dofinansowanie ze środków finansowych PFRON w wysokości 1 600,00 zł oraz ze środków finansowych NFZ w wysokości 1 400,00 zł (łączne uzyskane dofinansowanie wynosi więc 3 000,00 zł).

Uzupełnienie stanu faktycznego

Wskazała Pani, że wniosek dotyczy rozliczenia podatkowego za 2022 r.

Otrzymała Pani w 2022 r. wyłącznie przychody z tytułu emerytury opodatkowane wg. skali podatkowej (złożyła Pani PIT-37 z opcją wspólnego rozliczenia małżeńskiego).

W orzeczeniu o niepełnosprawności wskazano następujące przyczyny niepełnosprawności: 07-S – choroby układu oddechowego i krążenia; 11-l – inne, w tym schorzenia: endokrynologiczne, metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne.

Odkąd nosi Pani aparaty słuchowe zmieniło się Pani codzienne życie, ze świata ciszy wróciła Pani do normalności, a więc istnieje ścisły związek.

Aparaty słuchowe, które Pani zakupiła są wysokiej klasy. W Instytucie Fizjologii i Patologii słuchu została Pani dokładnie przebadana i oczywiście aparaty słuchowe zostały dostosowane do Pani ubytków słuchu. Aktualnie słyszy Pani wyraźnie każde słowo i w związku z tym ma Pani przywróconą sprawność słuchu co ułatwia Pani lepsze wykonywanie czynności życia codziennego bez krzyku, nerwów, a to jest ważne w Pani życiu.

Diagnostyka słuchu rozpoczęła się w poradni laryngologicznej (…) od 2016 r. Słuch się pogorszył i poprosiła Pani o skierowanie do Instytutu Patologii słuchu (…). Tam wykonano wiele dokładnych badań i zlecono zakup aparatów słuchowych na oba uszy wysokiej klasy. To był rok 2022.

Na nasze pytanie: „Czy posiada Pani zalecenie do stosowania aparatów słuchowych wydane przez lekarza specjalistę (np. laryngologa, otolaryngologa lub audiologa) lub zaświadczenie wydane przez ww. lekarza wskazujące na konieczność zakupu aparatów słuchowych? Jeżeli tak, to prosimy o wskazanie jego dokładnej daty.” Wskazała Pani, że: „Data zakupu aparatu na oba uszy (…) to 31 marca 2022 r.”

Wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie zostały i nie zostaną odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c (podatek liniowy) ani nie zostały/nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Jedyny zwrot jaki Pani dostała to z PFRON i NFZ, który wskazała Pani we wniosku. Jedyna ulga z jakiej planuje Pani skorzystać to odliczenie wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwianiem wykonywania czynności życiowych zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Posiada Pani faktury zakupu aparatów słuchowych zawierające:

1.Sprzedawcę – Instytut fizjologii i Patologii słuchu (…);

2.Odbiorcę: (…);

3.Rodzaj zakupionego towaru – nazwę aparatu (…), cenę aparatu (…).

Posiada Pani faktury zakupu aparatów słuchowych zawierające odbiorcę towaru, rodzaj zakupionego towaru oraz kwotę zapłaty. (…)

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)  

Czy poniesione wydatki na zakup aparatów słuchowych uprawniają Panią do skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 6 (ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych)?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)  

Uważa Pani, że poniesione wydatki na zakup aparatów słuchowych uprawniają Panią do skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 6 (ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku oraz jego uzupełnieniu jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne;

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, natomiast zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7 i 7b-7g tego artykułu.

Przepis art. 26 ust. 7a pkt 3 ww. ustawy, stanowi, że:

Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na zakup, naprawę lub najem indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, niewymienionych w wykazie, o którym mowa w pkt 2a, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego;

Na podstawie art. 26 ust. 7b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Stosownie do treści art. 26 ust. 7 pkt 4 ww. ustawy:

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty - w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3;

W myśl art. 26 ust. 7d ww. ustawy:

Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

1) orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2) decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

3) orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Zgodnie z art. 26 ust. 7f ww. ustawy:

Ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:

1) I grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a) całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo

aa) niezdolność do samodzielnej egzystencji, albo

b) znaczny stopień niepełnosprawności;

2) II grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a) całkowitą niezdolność do pracy albo

b) umiarkowany stopień niepełnosprawności.

Ponadto, zgodnie z art. 26 ust. 7g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, może być dokonane również w przypadku, gdy osoba, której dotyczy wydatek, posiada orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez właściwy organ na podstawie odrębnych przepisów obowiązujących do dnia 31 sierpnia 1997 r.

Zauważyć należy, że odliczeniu od dochodu podlegają co do zasady wydatki poniesione od daty uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności, chyba że w orzeczeniu tym wskazano, że niepełnosprawność datowana jest wcześniej niż data wydania orzeczenia. W takiej sytuacji podatnik może odliczyć wydatki poniesione po dniu wskazanym w orzeczeniu jako data ustalenia niepełnosprawności.

Natomiast w myśl art. 26 ust. 13a ww. ustawy:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W opisie stanu faktycznego przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:

1.Jest Pani osobą niepełnosprawną. Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydano 2 lutego 2012 roku, wskazując niepełnosprawność znaczną od 2 września 2005 r. oznaczoną symbolem 07-S (choroby układu oddechowego i krążenia) oraz symbolem 11-l (inne, w tym schorzenia: endokrynologiczne, metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne).

2.Poniosła Pani koszt aparatów słuchowych w wysokości 7 900 zł, w tym: dofinansowanie z NFZ w wysokości 1400 zł, dofinansowanie z PFRON w wysokości 1 600 zł. Faktura VAT dokumentująca zakup aparatów słuchowych została wystawiona na Pani dane osobowe.

3.Odkąd nosi Pani aparaty słuchowe zmieniło się Pani codzienne życie. Aktualnie słyszy Pani wyraźnie każde słowo i w związku z tym ma Pani przywróconą sprawność słuchu co ułatwia Pani lepsze wykonywanie czynności życia codziennego.

4.W 2022 r. uzyskała Pani dochody z tytułu emerytury opodatkowaniu według skali podatkowej.

Z powołanego wcześniej art. 26 ust. 7a wynika, że odliczeniu mogą podlegać wydatki na zakup, naprawę lub najem indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, niewymienionych w wykazie, o którym mowa w pkt 2a, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego. Określenie „indywidualny sprzęt, urządzenia i narzędzia techniczne niezbędne w rehabilitacji” oznacza, że ustawodawca zalicza do nich wyłącznie urządzenia, narzędzia techniczne i sprzęt o indywidualnym charakterze, niezbędne w rehabilitacji osoby niepełnosprawnej i ułatwiające tej osobie wykonywanie czynności życiowych, których utrudnienie wykonywania wynika z niepełnosprawności.

Aparat słuchowy jest urządzeniem, którego typ, rodzaj oraz budowa opiera się na indywidualnym doborze uwzględniającym w szczególności stopień ubytku słuchu. Osobom niepełnosprawnym – niedosłyszącym ułatwia, stosownie do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności, wykonywanie czynności życiowych przez zapewnienie prowadzenia aktywnego i produktywnego życia. Tym samym spełnia kryterium urządzenia, o którym mowa w art. 26 ust. 7a pkt 3 ww. ustawy.

Skoro zakupione aparaty słuchowe służą Pani do przywracania sprawności organizmu, tj. dzięki aparatom słyszy Pani wyraźnie każde słowo i w związku z tym ma Pani przywróconą sprawność słuchu co ułatwia Pani lepsze wykonywanie czynności życia codziennego, zatem zakupione aparaty słuchowe są związane z ułatwianiem wykonywania przez Panią czynności życiowych.

Jest Pani uprawniona do odliczenia od dochodu za 2022 r. w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatków poniesionych na zakup aparatów słuchowych w wysokości faktycznie przez Panią poniesionych, tj. w części która nie została pokryta z otrzymanych dofinansowań.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. 2023 poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00